Jelenlegi hely

HATÁRTALANUL! Pályázat

Szakmai beszámoló

Arany Jánossal és pályatársaival a Felvidéken (HAT-17-01-2017-01088)

Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 7. A osztálya

2018.05.29 - 2018.06.02.

2018. május 29-én 7.00-kor a pályázatban megjelölt 33 tanulóval, 3 kísérő pedagógussal (Benisné Szabó Éva, Dr. Ferschné Várnai Tímea, Póti Csilla) és 3 önköltségen utazó 7. B osztályos tanulóval (lásd az előzetesen leadott utaslistát) megkezdtük a programot. A 7. A osztály két hiányzó tanulóját szintén a a7. B osztályból pótoltuk. Első állomásunk Komárom volt, ahol rövid látogatásunk során tanulóink megismerkedtek Jókai Mór életútjával és a reformkorban betöltött szerepével. 10 óra körül érkeztünk meg a Nagyölvedi Alapiskola és Óvodába, ahol a tanulók az előzetes beosztás szerint az ottani diákokkal vegyes csoportokban ismerkedtek az iskolával, a községgel és az ottani hétköznapokkal, valamint Arany Jánoshoz kapcsolódó feladatokat oldottak meg. Az osztály másik fele tovább indult az Érsekkétyi Egyházi Alapiskola és Óvodába, ahol hasonló program zajlott. A tanulók közös ebéd után az ottani diákok népművészeti bemutatóját tekintették meg. 15.30-kor az előzetes tervek szerint elindultunk Selmecbányára, ahol először a Kálváriára sétáltunk fel, majd Mgr. Kolembusz Éva idegenvezető vezetésével esti sétát tettünk a városban a nevezetességekkel ismerkedve, megtekintettük a Líceum falán Petőfi Sándor emléktábláját. A program 21.30-kor zárult.

A második napon 8.00-kor indultunk a szállásunkról az első úti cél, Zólyom felé. A zólyomi vár tövében a tanulók tanári előadás formájában megismerték Balassi Bálint életútját és meghallgatták egy versét. Egy tanuló előzetes felkészülés alapján bemutatta a várat. A következő úti cél az alsósztregovai Madách-kúria volt. Elsőként felidéztük Madách Imre jelentőségét a magyar irodalomban, majd színvonalas idegenvezetést hallottunk a kúriában magyar nyelven, ahol a tanulók nemcsak a Madách-hagyaték tárgyairól, hanem a Tragédia szövegéről és utóéletéről is képet kaptak. A gyakorlott múzeumi vezető kiemelte a Madách-életműnek Arany Jánoshoz való kötődését. Ezután rövid rimaszombati séta során felkerestük Tompa Mihály szobrát. Tompa Mihály költészetével és megzenésített verseivel a tanulók az iskolai oktatás során ismerkedtek meg. A nap legnagyobb sikert arató programja a betléri Andrássy-kastély megtekintése volt, ahol szintén színvonala magyar nyelvű vezetést kaptunk, az idegenvezető utalt az Andrássyaknak a történelemben és a kultúrában betöltött szerepére. A program 18.30-kor zárult.

A harmadik nap programja szintén 8.00-kor indult, a délelőtt során rövid (6 km-es) erdei sétát tettünk a Szádelői-völgyben. Ezt a programot az utazási iroda javaslatára a sokrétű kulturális elfoglaltság oldására iktattuk be, a szép szurdokvölgyben a patak mentén a túra nagy sikert aratott. Rövid pihenő után Kassán városnézés következett: Czima Erzsébet helyi vezető értő tolmácsolásával megtekintettük a Szent Erzsébet-dómot és a többi kassai nevezetességet. Sétánkat a Rodostói-háznál fejeztük be. A tanulók időközben tanári segítséggel megismerték II. Rákóczi Ferenc politikai és irodalmi pályafutását, Kassa szerepét a fejedelem életében. A nap utolsó programja a szepesi vár volt, ahol német nyelvű idegenvezetést kaptunk, amit az osztály németes csoportja fordított az angolul tanulóknak. Az empatikus és megértő idegenvezető kitért a magyar vonatkozásokra és örömmel vette a gyerekek közreműködését. A program 19.00 órakor zárult.

A negyedik napon a program szintén 8.00-kor indult. A szállásról Lőcsére mentünk, ahol először a Szent Jakab-templom csodálatos gótikus szárnyasoltárait csodáltuk meg, itt tájékoztató kiadványt kaptunk, amit az osztály felkészült tanulója és a pedagógusok ismertettek. Utána a városházán Lőcse szerepéről CD-ről magyar nyelvű szöveget hallhattunk. A szöveget kiegészítettük Lőcsének az irodalomban játszott szerepével (Jókai Mór és Mikszáth Kálmán regényeiben való szerepe). Utána rövid késmárki séta következett, mely előtt Thököly Imrének a Felvidék történelmében játszott szerepét ismertette a csoport tanára. Sajnos a Thököly sírját őrző templom éppen zárva volt, így csak kívülről tekinthettük meg és a mellette álló fatemplomra vethettünk néhány pillantást. Utána a Csorba-tó körül tettünk egy nagy sétát, és gyönyörködtünk az esős Tátrában. A program vége 19.30-kor volt.

Az ötödik napi program 8.30-kor vette kezdetét. A dobsinai jégbarlang megtekintése után hosszabb autóbuszút vezetett Farnadra, ahol találkoztunk az Estendøn nevű felvidéki zenekarral. A zenekar hegedűse, Nagy Csomor András iskolánk diákja volt. A zenekar vezetője Kaszmán-Saróka Liliána és Saróka Vajk, a zenekar alapítója nagy odafigyeléssel és empátiával fogadtak bennünket, bemutatták a zenekar tevékenységét, létrejöttének körülményeit, művészeti céljaikat. Több számot játszottak, a gyerekek megismerkedtek a hangszerekkel. Nagy sikert aratott ez a program is. Innen indultunk haza, szerencsésen és kis késéssel megérkeztünk. Hazaérkezés 22.30-kor.

Az út során az autóbuszt és a szállásokat, bizonyos programok lebonyolítását a Csillagösvény-Utazás Kft. szervezte. Az út a gyerekek visszajelzései alapján nagy sikert aratott, az út során különösebb rendkívüli esemény nem történt. Az előre eltervezett programokat megvalósítottuk. Mind a szállások, mind az autóbusz megfelelőek voltak. A kísérő tanárok feladatukat legjobb tudásuk szerint nagy odafigyeléssel végezték.

Székesfehérvár, 2018. 06. 06.

Képek a kirándulásról az alábbi linken láthatóak:

https://drive.google.com/drive/folders/1HPL4r15BlynyJmpcCw37bjFajRDRPfG_

Videó:

https://drive.google.com/drive/folders/1zDtAo9z-5TJzF-1FB4c9GbH4zQP9tqeX

tehetseg.hu