Jelenlegi hely

HATÁRTALANUL! Pályázat

Iskolánk a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által támogatott, a HATÁRTALANUL! Program keretében meghirdetett „Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” című pályázatán 1.010.000 Ft támogatást nyert, melynek segítségével 2016. május 31 és június 3-a között 32 diák és 4 kísérőtanár a Felvidékre utazhat, a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítése céljából.

Osztályunk a 7b a Határtalanul program keretében a Felvidéken töltött 4 feledhetetlen napot. Utunk során olyan helyre vetődtünk el, amely számtalan magyar kötődéssel bír.

Első Felvidéken töltött napunkat Füleki megállónkkal indítottuk, ahol a Füleki várat néztük meg. Másodszor Rimaszombatot néztük meg, már jóval alaposabban, mint Füleket. Itt ugyanis meglátogattunk a magyar tannyelvű Tompa Mihály Általános Iskolát, ahol felvidéki magyar diákokkal és tanárokkal találkoztunk. Osztályunk egy része 3. osztályosoknak tanította be az elmetorna játékcsoport 3 elemét: a malmot, a quadrót és a torpedót, míg a fiúk többsége a helyi iskolai csapatokkal focizott. A gyerekek örömmel fogadták az általunk elkészített játékokat és lelkesen láttak hozzá azok megtanulásához.

Az iskola után megnéztük Rimaszombat négyzet alapú főterén elhelyezkedő templomot és Blaha Lujza mellszobrát is. Ezután csapatunk Rozsnyó felé vette az útját, ahol a Rákóczi szabadságharc idején libertást is veretek, de itt fedeztük fel a helyi kólát: a koffolát is.

Rozsnyó elhagyása után a nap legérdekesebb települése következett: Betlér. Itt egy magyar arisztokrata család kastélyát jártuk végig. Az Andrássyak a XVII. századtól a betléri kastélyban éltek, amelyhez 60 hektáros angolkert és egy kisebb szökőkutas franciakert tartozott. A 7.b a kastélyt az alagsortól a második emeletig végigjárta; megcsodálta a díszes régi bútorokat és a számunkra érdekes kitömött állatokat, trófeákat is. Mégis talán a legjobban az angolkert bebarangolását élveztük, ahol az erdőben egy kis tavat, illetve patakokat fedeztünk fel.

Este, a buszozástól kimerülve foglaltuk el Szepestamásfalvai szállásunkat.

A 2. napon a Szepesség rejtelmeit kezdtük el feltárni. Márkusfalván meglátogattuk egy másik magyar arisztokratának Máriássy-aknak reneszánsz kastélyát, melyben megtekintettük az itt látható több évszázadot áttekintő bútor kiállítást, ahol a II. József számára építtetett Dardanellák kastélyban osztálytársunk, Venczel Ákos rögtönzött koncertet tartott, két zongoraművet hallgathattunk meg.

Utunkba esett a római-katolikus Zsigrai templom, mely az UNESCO világörökség része. A templomban megnézhettük egy klasszikus (Szent László magyar királyunk küzdelmét ábrázolja egy kun vitézzel) freskót. A templom kertjéből a távolban a Felvidék legnagyobb vára, szepesvár vár látható.

Lőcsét a magyar irodalomban Mikszáth Kálmán (Fekete város) és Jókai Mór (A lőcsei fehér asszony) tette emlékezetessé. Helyben megnéztük a városházát és a Szent Jakab templomot, amely Magyarország egyik legszebb temploma volt XIII-XIV. században (100 évig épült). Az ebédünk helyi különlegesség volt (székelykáposzta knédlivel). A szégyen ketrec előtt csoportképet is készítettünk.

Délután Késmárkon álltunk meg, ami a Poprád folyó partján terül el. Itt található a késmárki evangélikus fatemplom, melynek építésekor a Habsburg császár rendelete alapján evangélikus (protestáns) templomot csak fából lehetett építeni, így az egész templom tiszafából készült. Késmárk Thököly születési helye, ezért ide, a Késmárki új evangélikus templomba hozták haza hamvait. Thököly sírja nyugodtan állíthatjuk magyar zarándokhely, itt az osztályunk is elhelyezte az emlékezés koszorúját.

Az utazás közben elhaladtunk a Tátra mellett, mely látványként nagyon érdekesnek bizonyult. A nap végén sgraffitot készítettünk és csapatonként kvízt töltöttünk ki a ma látottakról.

3. nap

Csütörtökön miután felkeltünk és megreggeliztünk, elindultunk Csütörtökhely felé, itt a magyar gótika ékkövét tekintettük meg. Majd Martonháza felé vettük az irányt. Itt az Aragonit barlangban a kedvező adottságoknak köszönhetően csodálatos képződményeket láthattunk. Ezután a Szlovák paradicsomban a nemzeti parkot néztük meg, ahol a vadregényes Hernád völgyben túrázhattunk, miközben eső esett. Nem is lettünk kicsit sárosak!

4. nap

A mai napon Eperjes volt az első megálló. Itt hallottunk a magyar történelemben emlegetett vésztörvényszékről és Caraffáról, el is ítéltük ennek mintájára (persze viccesen) két osztálytársunkat. Egy kis buszozás után Kassán szálltunk le. Első felkeresett helyünk a Rodostói ház, mely másolata volt annak az épületnek, ahol II. Rákóczi Ferenc törökországi száműzetésekor lakhelyül szolgált haláláig. Később a Szent Erzsébet templomban megkoszorúztuk a 1906-ban hazahozott Rákóczi fejedelem sírját. Megebédeltünk és indultunk haza. Jó pár óra buszozás után megérkeztünk Fehérváron.

Ezekkel az élményekkel gazdagodtunk Felvidéken. Sokat utaztunk, és megtapasztalhattuk milyen nagy volt egykor Magyarország. Ha kíváncsiak vagytok az itt készült képekre, élményeinkre, szünetekben megnézhetitek őket.

Köszönjük a figyelmet!

Készítők: Kanizsay Botond, Lakatos Enikő, Simon Zsófia, Galacz Dániel

Képek a kirándulásról az alábbi linken láthatóak: