8000 Székesfehérvár, Budai út 7. Elérhetőségek Telefon: +36 22 506-162, +36 22 506-472 Fax: 06 22 506-472 @sztelekiblanka
Együttműködés a Comenius programban
A 2010 – 2011 és 2011 – 2012-es tanévekben iskolánk az Enyedi Emese, Tóth Zita és Tóthné Mátyás Erzsébet tanárnők által 2008-ban elindított projektsorozat második állomásához ért. Ezúttal öt ország koordinátoraként vettünk részt a Tempus Közalapítvány által meghirdetett ’Egész életen át tartó tanulás’ program Comenius iskolai együttműködés pályázatán. A kétéves, többoldalú, nemzetközi projekt „Fit for Europe” címmel Hollandia, Olaszország, Csehország, Görögország és Magyarország egy-egy oktatási intézményének tanárait és diákjait mozgósította.
A csereprogram elsődleges célja, hogy a tanulók felismerjék a modern táplálkozásban rejlő káros hatásokat, egészséges étrendjük összeállítását tudatos választáson alapuló vásárlás előzze meg; valamint, hogy felfedezzék az élelmiszerek hatását szervezetük működésére, tegyenek fizikai állóképességükért és egészségük megőrzéséért. Másodsorban abban segít, hogy a diákok gyakorlatot szerezzenek a nemzetközi együttműködésekben, megtapasztalják más európai kultúrák fiataljainak egészséges életmóddal, az egészség megőrzésével kapcsolatos nézeteit, elképzeléseit, mindeközben használják és fejlesszék angol nyelvtudásukat.
A két projektév során a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 83 diákja fogadta a holland, olasz és görög partneriskolák tanulóit, és látta vendégül egy-egy héten keresztül őket. Cserébe nagy részük a holland és olasz, néhányuk pedig a görög vendégszeretetet élvezte az összesen öt külföldi cserehét alatt.
A látogatások időszakában a fiatalok változatos programok során ismerkedhettek meg az egészséges életmód fiziológiai következményeivel és pszichológiai feltételeivel, a rájuk leselkedő környezeti veszélyekkel és káros hatásokkal.
A két magyarországi projekthéten a kísérő tanáraikkal együtt közel száz résztvevő ellátogatott az Orvostörténeti Múzeumba, ahol az orvoslás autentikus eszközeit és módszereit vizsgálták meg. Egy biofarmon töltött délelőttön megtapasztalták az állattartás körülményeit és a vidéki életvitelt, valamint helyben készített organikus ételeket kóstoltak. Sportolási és rekreációs lehetőségeiket kibővítve egy-egy délutánt töltöttek egy aquaparkban, továbbá egy kalandpark felnőtt pályáján szembesültek saját állóképességük határaival. A résztvevők bejárták a Margit szigetet, felfedezték a székesfehérvári Sóstói Természetvédelmi Park gyalogösvényének ökoszisztémáját és végül, de nem utolsósorban megismerték és kipróbálhatták a hagyományos magyar íjászat eszközeit és technikáját. Szakemberek, vízügyi mérnök, védőnő, biológia és testnevelés szakos kollégák interaktív előadásain kaptak betekintést arról, hogy az egészségtelen életmódnak milyen negatív élettani hatásai vannak. Élményeiket projektmunkáikban elemezték és összegezték, melyek között előadás, poszter, bemutatófilm, egy tál egészséges étel és egy személyre szabott heti edzésterv szerepelt, s melyekben javaslatokat tehettek a lehetséges megelőzési módszerekre is.
A hollandiai és olaszországi projekthéten nebulóink fizikai terhelhetőségüket valamint pénzköltési szokásaikat mérték fel, és az általuk kitöltött kérdőívekről készített diagramok segítségével összehasonlíthatták saját fogyasztási szokásaikat a partnerországok diákjainak fogyasztási szokásaival. A corfui út során a közös projektfeladatok elvégzésén túl résztvevők a görög konyha alapösszetevőjét, az olívaolaj termesztésének, élelmiszer- és kozmetikai ipari feldolgozásának módját tanulmányozták.
A kapcsolatépítés, a közösen létrehozott projekttermékek, a közös élmények és az összetartozás érzése gazdagították a diákok személyiségét. Írásbeli és szóbeli visszajelzéseik az együttműködés hosszú távú hasznát igazolják.